Direktlänk till inlägg 24 september 2009

Medial hysteri och WTC

Av Blues - 24 september 2009 16:33

Det var en historisk dag: för åtta år sedan bevittnade miljontals tv-tittare världen över den största och värsta terrorattacken i världshistorien som krävde nästan tre tusen människoliv. Fyra kapade flygplan och två av dem kolliderade med World Trade Centers två torn. Bush Jr förklarade total krig mot terrorismen och terroristerna runt om i världen. USA och dess allierade startade omedelbart den största och omfattande häxjakten efter förövarna: Usama Bin Laden, Mulla Omar, Talibanregimen i Afghanistan och Al-Qaida var fyra namn som i fortsättningen skulle bli synonymer för ondska och terror. För demokratins och säkerhets skull, i guds namn, förenades världens ledare med Bush i spetsen i kampen mot terrorismen. Korståget var invigt och jakten var i full fart. Ondskan skulle med ondskan bekämpas och utrotas. “God will be with as”.

Händelserna betraktades av världens massmedia med CNN i spetsen som något oerhört bra och oslagbart. Detta var årets nyhet med ett stort väntat efterspel förstås, som skulle långt framöver bringa mer klirr i kassan i alla massmedias avdelningar. Samma sak hände i svensk media, framförallt i våra rikstäckande tidningar; Aftonbladet, DN, Expressen, SVD plus några till och alla lokaltidningar informerade oss dygnet runt under de första veckorna efter terrorattackerna. Hundratals artiklar rankade efter nyhetsvärderingen om samma ämne, men ändå en liten bråkdel med tanke på allt material som media hade tillgång till - nyhetsbyråer, pressmeddelanden, journalister världen över.

Nyheten är medias främsta vapen som de konkurrerar mot varandra och bombarderar oss konsumenter med en och samma historia i vinstens namn. Och WTC var världens bästa nyhet, plus Pentagon, CIA, FBI, NSA och annat. Bästsäljarnyheterna lanserades dygnet runt under de aktuella dagarna och när ingenting stort och dramatiskt hade hänt, då skapades lite extra dramatik i form av olika spekulationer, lite skvaller, bifigurer som agerade plötsligt “experter” i det ena och det andra, som kände till Afghanistans område bättre än Stockholms innerstad och visste mer om Usama än om sin egen granne. Man tyckte och trodde si och så, uttalade sig med stor säkerhet och trovärdighet om allt från antalet anställda på World Trade Center fram till gatorna i Kandahar. Med tiden växte missnöje mot tidningarna och media i övrigt och nyheterna tog en annan vinkel: det var dags av bombningen av Afghanistan! Man glömde WTC och New York-borna och fokuserade på folk i ett alltför okänt fjärran land. Mer information dygnet runt som sakta men säkert förvandlades till affärer. Allt från Afghanistans blodiga historia, kampen mot Ryssland, kvinnors ställning och öden, burkhas betydelse, fattigdomen, barn, skolan, ekonomin, opium, klaner, krig… En dramatisk berättelse som väcker känslor, patriotism och skapar ordning i världen, allt i demokratins och frihetens namn. Ondskan skulle med ondskan bekämpas, mujahediner och afghanskt folk skulle sönderbombas så som Al-Qaida flygbombade amerikaner den 11 september. Och media viste allt, så som CNN viste allt om Irak och Kuwait och dåvarande president Bush Sr sa: ” Jag får mer information från CNN än från CIA”. Den berömde CNN-effekten blev erkänt som trovärdig och en välfungerande vapen med betydelse att det är nu media som råder över dagordningen. Plus en till effekt som en följd av den förstnämnda - “att vända kappan efter den vinnande vinsten”.

De flesta av journalister var helt eniga under de första två dagarna om att fördöma attackerna mot USA, beklaga den mänskliga lidandet, fastslå att attacken var inte enbart riktad mot USA utan mot hela den demokratiska världen och att terrorism måste bekämpas internationellt och med alla (o)tillåtna medel. Sedan hade media börjat fokusera på hur USA skulle besvara attackerna, spekulera med hjälp av alla kända och mindre kända experter och i slutet av veckan var det nog, journalisterna hade tröttnat på allt och nästan alla började plötsligt ifrågasätta USA:s skuld och rätten till bombningen av Afghanistan. Och en vecka efter bombningarna fördömde man kriget och sättet att bekämpa terrorismen. Amerika hade sig själv att skylla och ondskan borde aldrig bekämpas med mer ondska. Tiden från Amerikaälskare via ambivalenta åskådare till Amerikahatare var ganska kort. Snacka om hyckleri och dubbelmoral och massmediernas “återspeglande av verkligheten”.

Ett raffinerat sätt att underhålla sina konsumenter med “rätt” information i rätt tid och vid rätt tidpunkt. Allt för demokratins, sanningens och yttrandefrihetens skull, med klirrande ljudet i bakgrunden. Affärer är affärer.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Blues - 7 augusti 2010 18:30

Enligt soc.förs.ministern Cristina Husmark Pehrsson ska den som är allvarligt sjuk och inte kan arbeta ha rätt till sjukpenning. Eller att ersoner som av olika skäl inte kan delta i rehabilitering eller andra aktiviteter kan även i fortsättningen få ...

Av Blues - 4 augusti 2010 17:39

Våra politiker snackar ofta om framtid och utveckling men sällan om barnfrågor. De slår sig ofta för bröstet och säger att "barnen är det viktigaste vi har" och att deras politik handlar bla. om att "skapa ett bättre värld och framtid för våra barn",...

Av Blues - 28 juli 2010 18:26

Journalister och proffstyckare oftast överdriver i sina ansträngningar att lansera en politisk nyhet. Det blir istället en ren åsiktstext där spekulationer får ersätta den opartiska analysen (som nästan inte existerar idag). Så när tex. Fredrik Reinf...

Av Blues - 21 juli 2010 14:47

Hur ser det ut idag när det gäller människors engagemang inom politiken? Enligt vissa undersökningar är det mest tråkigt och politikerförakt breder ut sig alltmer. Betyder det att vi medborgare inte längre tar politiken på fullt allvar eftersom vi al...

Av Blues - 12 juli 2010 16:56

Vad var det vi tv-tittare kunde se bland annat under Almedalsveckan som kunde väcka vårt intresse? Ju, arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorins avgång. Något man inte ser precis varje dag, i synerhet inte när det gäller en så mäktig och hög uppsat...

Ovido - Quiz & Flashcards