Direktlänk till inlägg 21 september 2009

Musiken som formar människan

Av Blues - 21 september 2009 16:47

Mitt största intresse har alltid varit musik och redan som 5-årig pojke uppträdde jag för mammas och pappas bekanta och gäster när de var hos oss på besök. Det var i början på 60-talet och jag sjöng låtar av Elvis, Beatles, Paul Anka, dansade tweast och fick ofta nån slant eller lite godis för mödan. Jag var glad och lycklig och tyckte om att sjunga. Och alla pengar jag tjänade på mitt sjungande fick jag ge till mamma så att hon skulle köpa - ÄGG! Jag var galen i vändstekta ägg och det var min mat i övrigt. Ju mer ägg desto bättre.

I början på 70-talet härskade hårdrocken och band som Deep Purple, Uriah Heep, Pink Floyd, Black Sabbat, Jethro Tull, Led Zeppelin och Santana och det var just Ritchie Blackmoore och Carlos Santanna som fick mig att vilja lära mig spela gitarr, för sjunga kunde jag redan. Jag var 16 år och var ute med mina kompisar på sommarkvällarna och vi satt i parken i min hemsta’n. Det var massa ungdomar där och nästan alltid nån som spelade gitarr. Han behövde inte sjunga för det gjorde alla som stod runt omkring. Mest tjejerna, som alttid jublade och var jätte trevliga mot gitarristen och t.o.m kramade honom och ibland fick han nån enstaka puss som tack att han ville spela just den låten som tjejerna tyckte mest om. Det var alltid såna fina romantiska låtar som handlade om den stora kärleken och längtan. Jag kände då en kille som var en riktig jäkel på att spela gitarr och han berättade en gång att en kväll, efter spelningen i parken, så blev han tillfrågad utav en tjej om han skulle kunna tänka sig följa med henne och hennes kompisar hem till hennes väninna som tänkte ha en fest och ville ha honom att spela där. Killen tackade förstås ja och gick dit och det var en oförglömlig kväll; alla var trevliga mot honom och han stod i centrum och fick öl, cigaretter, kaffe och tilltugg och alla tjejer satt nära honom och en av dem var jätte intresserad av att lära sig spela gitarr och…

Att göra den långa historien kort, som i övrigt slutade väldigt lyckligt för killen, så bestämde jag mig att det är dags att lära mig lite nyttiga grejer. För att sjunga - det kunde och ville alla, men det var bara några få som kunde spela och hade en gitarr. Och det var stor efterfrågan, för den som kunde ha en stor fest hemma ville inte bara lyssna på musiken från stereon utan ville ha levande musik med gitarrer. Jag skaffade mig en begagnad akustisk gitarr, lärde mig noter och toner, satt i timmar och tränade och slet, men när nästa sommaren kom var det dags för mig den här gången att gå till parken med mina kompisar, men med min egen gitarr i handen och jag spelade och alla sjöng. Och så blev det fest hit och dit och datt, massa tjäjer och så några förfester och efterfester och sena nätter… Jag tyckte fortfarande om Ritchies och Carlos solo-grejer och Deep Purple var jag helt såld på, men sen var det också Hendrix, Mayall, Alvin Lee, Green, Clapton, BB King och andra stora bluesgitarrister som drog mig åt ett annat håll. Jag blev inbiten bluesälskare. Min första LP-skiva jag fick köpa året 72 var Santanas Caravanserai. Sen köpte jag en begagnad Hendrix och Jannis Joplin och sen Pink Floyd och Cream och massa annat förstås. Sen började det rulla på.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Blues - 7 augusti 2010 18:30

Enligt soc.förs.ministern Cristina Husmark Pehrsson ska den som är allvarligt sjuk och inte kan arbeta ha rätt till sjukpenning. Eller att ersoner som av olika skäl inte kan delta i rehabilitering eller andra aktiviteter kan även i fortsättningen få ...

Av Blues - 4 augusti 2010 17:39

Våra politiker snackar ofta om framtid och utveckling men sällan om barnfrågor. De slår sig ofta för bröstet och säger att "barnen är det viktigaste vi har" och att deras politik handlar bla. om att "skapa ett bättre värld och framtid för våra barn",...

Av Blues - 28 juli 2010 18:26

Journalister och proffstyckare oftast överdriver i sina ansträngningar att lansera en politisk nyhet. Det blir istället en ren åsiktstext där spekulationer får ersätta den opartiska analysen (som nästan inte existerar idag). Så när tex. Fredrik Reinf...

Av Blues - 21 juli 2010 14:47

Hur ser det ut idag när det gäller människors engagemang inom politiken? Enligt vissa undersökningar är det mest tråkigt och politikerförakt breder ut sig alltmer. Betyder det att vi medborgare inte längre tar politiken på fullt allvar eftersom vi al...

Av Blues - 12 juli 2010 16:56

Vad var det vi tv-tittare kunde se bland annat under Almedalsveckan som kunde väcka vårt intresse? Ju, arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorins avgång. Något man inte ser precis varje dag, i synerhet inte när det gäller en så mäktig och hög uppsat...

Ovido - Quiz & Flashcards