Alla inlägg den 21 december 2009

Av Blues - 21 december 2009 17:56

Sjukförsäkringssystemet, socialförsäkringsministern, Försäkringskassan, A-kassan, Arbetsförmedlingen, Socialen och allt annat som har med de sjuka att göra har fortsatt bli ett hett ämne i vissa dagstidningar - inte alla förstås. Dels för att, tror jag, i all min naivitet, de har helt enkelt tröttnat på att skriva hela tiden om ett redan tråkigt ämne som, verkar det, inte kommer under överåskådlig tid att förändras till något lite bättre, effektivare och mer humanare och mänskligare utan tvärtom blir ännu värre. Dels att de är upptagna med att bidra till en mer framgångsrikare Julstämning med mer riktig julmat, härlig dricka, häftiga (tuffa?!) julklappar, vår konsumism, Anna Ankas närvaro bland oss, hennes medverkande i svensk TV och annat smått och gott.

 

Idag läser jag att det blir mer pengar för de utförsäkrade om de så fort som möjligt går med i a-kassan (gäller de som är icke medlemmar) och att alla kan få sina pengar redan den 25 januari. Vilken lycka! Man blir så jädra tacksam och nästan gråtfärdig - regeringen bryr sig verkligen om oss sjuka och vill inte att vi ska "hamna i kläm". Förmodligen kan vi skatta oss lyckliga tack vare  den sista opinionsundersökningen om alliansens popularitet bland väljarna som fort resulterade i regeringens senaste krismöte - de var äntligen införstådda att deras maktutövande befaras ta slut inom en bestämd tid.

Inte vet jag, men det kan stämma; både ett politiskt fiasko och en moralisk nederlag för borgarna som försökt med alla medel "bekämpa utanförskapet" genom att angripa kärnan i välfärdens system - sjuka och arbetslösa. Utförsäkringssystemet, det nya, cyniska, ruttna, helt sjuka, omoraliska och omänskliga systemet med sin berömda utsorteringskedjan plus Tottos "hypnotiska och berörande" jobbpolitik var pricken över i:et i alliansens tvivelaktiga politiska beslutsfattanden i år. Som lett till att tusentals människors liv och öden har sätts i spel. Sjuka ska tillfriskna över natten, bli snabbt utförsäkrade och ska ut och jobba. Och genom sitt hederliga arbete bidra till att mer pengar hamnar i statskistan för att bekosta de välbärgades välstånd och lycka tack vare sänkta skatter. Sjuka ska hitta alla jobb som inte ens de långtidsarbetslösa kan hitta. Men herre Reinfeldt hävdar bestämt och fortfarande att jobben finns; man ska bara söka på rätt ställe och på rätt sätt. Som t.ex att säga upp sig som professorn och jobba heltid på Samhall och räkna upp eller paketera skruvarna.

 

Arne Karlsson hade svår epilepsi och dog av ett kraftigt anfall. Han var förvirrad men vägrade ta ut sin medicin eller han vågade inte hämta ut sina mediciner för de var så dyra - han hade knappt några pengar till mat eller kläder. Hans gode man och hans läkare har kämpat i mer än ett år för Arnes rätt till sjukersättning, som han aldrig fick, för försäkringskassan ansåg att Arne var för frisk att få det. Han blev istället kallad till arbetsförmedlingen för att diskutera framtida jobb med sin handläggare, men Arne var så förvirrad så att han gick vilse på vägen. Men när han till lut lyckades komma dit så skickade handläggaren Arne hem direkt - vem som helst kunde väl se att Arne VAR SVÅRT SJUK! Men F-kassan nekade Arne sjukersättningen och i de två beslut han fick från kassan nekades hans begäran om sjukersättning på heltid, med motiveringen att hans arbetsförmåga inte var nedsatt. Trots att i läkarens utlåtande står tydligt och klart att Arnes arbetsförmåga var helt nedsatt. F-kassans "läkarexpert" och självaste handläggaren har tagit egna beslut och förklarat Arne frisk. Snart efter det dog Arne. Men försäkringskassan hävdar idag att "det är ingenting anmärkningsvärt i ärendet" och att "de bara följt reglerna efter bästa förmåga".

Vad ska man säga? Jag finner inga ord just nu så...

 

Personligen tror jag och tycker att fel person fick Nobelpris i medicin för två veckor sedan. Vår kunnige, villige och mänsklige socialförsäkringsminister, fru HP borde få priset, med tanke på att hon gjort så många sjuka friska på så kort tid, inte genom den senaste forskaruppfinningen mot cancer utan genom utförsäkringssystemets och utförsäkringskedjans effekter. Hipp, hipp, hur(r)a!

Försäkringskassans omoraliska och omänskliga beslut, har visat sig, driver idag folk till självmord - en kvinna tog sitt liv för bara några dagar sedan, men regeringen fortsätter bestämt att förneka att detta sker och finns överhuvudtaget. Något som tyvärr många förtvivlade och totalt maktlösa och förnedrade sjuka tänker på mer och mer; t.o.m en del läkare varnar om detta sörjiga faktum som kan inträffa när som helst p.g.a att de sjuka blir ännu mer utsatta för psykiska påfrestningar som inte ens friska människor orkar klara av. Men borgarna vill ändå inte lyssna. De kör fortfarande med sina egna tolkningar och kör över alla.

 

Till och med lilla jag har haft på sistone såna "osunda" tankar. Jag ser inte längre nån mening med det livet jag lever idag. Allting pekar nedåt, hälsan försämras varje dag som går; otroligt hård kamp både mot sjukdomen och mot tiden. Jag är mer och mer orolig, kan varken äta, sova eller tänka klart och blir mer och mer apatisk, förvirrad och rädd. Att bli missförstådd är jag bekant med, men att bli misstrodd, ifrågasatt, nedvärderad och totalt förnedrad som människa utav myndigheter som tar lagen i sina egna händer och tolkar dem på sitt eget omoraliskt och omänskligt sätt klarar jag inte av längre. Jag vill inte att varken regeringen eller försäkringskassan ska bestämma över mitt liv, min sjukdom och mitt öde, men det verkar att de är på väg att ta livet av mig. Jag har accepterat för länge sedan att jag lever på en lånad tid, men kan och vill inte acceptera att bli behandlad som en råtta. Jag befinner mig just nu i en väldigt svår dilemma: ska jag låta mig dödas av byråkratiska cyniker och hycklare som "bara följer lagen" eller? Jag som inte ville låta mig dödas under hela kriget i Bosnien och vägrade ge upp. Eller ska jag ta lagen i egna händer, så som de gör, och göra det själv?

Skapa flashcards